Το έτος 2021 σηματοδοτεί την 30ή επέτειο της εγκαθίδρυσης διαλόγου μεταξύ της Κίνας και της Ένωσης Εθνών της Νοτιοανατολικής Ασίας (ASEAN). Έχει επιτευχθεί συνεχής win-win συνεργασία για να ωφεληθούν πάνω από 2 δισεκατομμύρια άνθρωποι σε 11 χώρες.
Τριάντα χρόνια μετά, οι ισχυροί δεσμοί χρησίμευσαν ως σημαντικός πυλώνας για την περιφερειακή ειρήνη και ευημερία.
Τα επίσημα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι ο διμερής όγκος συναλλαγών μεταξύ Κίνας και ASEAN ήταν μόλις 7,96 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 1991, ενώ το 2020, ο αριθμός αυξήθηκε στα 684,6 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ εν μέσω της παγκόσμιας πανδημίας καθώς οι δύο πλευρές έγιναν αύξησαν τις μεταξύ τους εμπορικές συναλλαγές.
Η αυτόνομη περιοχή Guangxi Zhuang της Νότιας Κίνας έχει προωθηθεί στην προσπάθεια ανοίγματος της χώρας προς τις χώρες ASEAN, καθοδηγούμενη από την οικονομική ζώνη του Κόλπου Beibu που χρησιμεύει ως η πλησιέστερη θαλάσσια οδός της Δυτικής Κίνας προς τις χώρες ASEAN. Η οικονομική ζώνη συμπεριλήφθηκε σε εθνική αναπτυξιακή στρατηγική από την κεντρική κινεζική κυβέρνηση το 2008.
Δύο σημαντικοί μηχανισμοί, όπως η Έκθεση Κίνας-ASEAN και το Φόρουμ Οικονομικής Συνεργασίας του Κόλπου Pan-Beibu, ξεκίνησαν το 2004 και το 2006 αντίστοιχα, για να προωθήσουν το άνοιγμα του Guangxi, ειδικά για το ASEAN.
Επωφελούμενη από τις δύο πλατφόρμες, η Guangxi έχει δημιουργήσει φιλικούς δεσμούς με περισσότερες από 50 πόλεις των χωρών ASEAN, ενισχύοντας την εμπορική και οικονομική συνεργασία της με αυτές τις περιοχές και προωθώντας ανταλλαγές μεταξύ ανθρώπων.
Η Guangxi προωθεί επίσης την κατασκευή πλατφορμών υπηρεσιών αλυσίδας εφοδιασμού για εμπορεύματα χύδην, ενισχύοντας τον ρόλο της ως μείζονος βάσης εισαγωγών εμπορευμάτων από τις χώρες ASEAN στη νοτιοδυτική Κίνα και ενθαρρύνοντας νέες μορφές εξωτερικού εμπορίου, όπως το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο, δήλωσε ο Yang Chunting, Γραμματέας του περιφερειακού τμήματος εμπορίου.
Από το ξέσπασμα του COVID-19, η Κίνα και η ASEAN έχουν εντείνει τη συνεργασία τους για την καταπολέμηση της πανδημίας, την ενίσχυση των οικονομικών και πολιτιστικών ανταλλαγών και την ενίσχυση του εξωτερικού εμπορίου.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021, ο όγκος συναλλαγών μεταξύ Κίνας και ASEAN έφτασε τα 2,66 τρισεκατομμύρια γιουάν (411,3 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ), σημειώνοντας αύξηση 27,8% σε ετήσια βάση.
Πέρυσι, οι άμεσες επενδύσεις της Κίνας στο ASEAN αυξήθηκαν κατά 52,1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας.
Οι επενδυτές από την ASEAN συρρέουν στην Κίνα για τη σταθερή οικονομική ανάκαμψη και το νέο αναπτυξιακό πρότυπο της «διπλής κυκλοφορίας». Τους πρώτους έξι μήνες, οι άμεσες επενδύσεις από την ASEAN στην Κίνα αυξήθηκαν κατά 50,7% σε ετήσια βάση.
Αναδύονται νέα επιχειρηματικά μοντέλα που συμβάλλουν στην ευημερία του εμπορίου και των οικονομικών δραστηριοτήτων. Οι εταιρείες στη Guangxi ένωσαν τα χέρια τους με την Alibaba, την κορυφαία πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου της χώρας, για την προώθηση της διασυνοριακής βιομηχανικής αλυσίδας Κίνας-ASEAN.
Η Jariya Unthong από την Ταϊλάνδη, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Guangxi, ζούσε στο Nanning, την πρωτεύουσα του Guangxi για πάνω από μια δεκαετία. Έχει κληθεί συστηματικά να πουλήσει προϊόντα σε ανθρώπους στην Ταϊλάνδη μέσω ζωντανής ροής.
“Από την επιδημία, περισσότεροι πελάτες στην Ταϊλάνδη έχουν συνηθίσει να κάνουν online αγορές και η ζωντανή ροή μας προσφέρει ποιοτικά προϊόντα με ένα απλό κλικ στο τηλέφωνό τους”, είπε.
Ως εμπορικοί εταίροι με στενούς και στενούς δεσμούς, η Κίνα και η ASEAN συνεργάζονται για να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες που δημιουργεί η επιδημία COVID-19.
Στις 23 Μαρτίου, μια ομάδα αποτελούμενη από επτά ιατρικούς εμπειρογνώμονες από τη Guangxi, μαζί με τόνους ιατρικών προμηθειών, όπως αναπνευστήρες, ιατρικές μάσκες και κιτ δοκιμής, έφτασε στην Πνομ Πενχ, την πρωτεύουσα της Καμπότζης, για να βοηθήσει τη χώρα να καταπολεμήσει την πανδημία. Ήταν ανάμεσα σε πολλές κινεζικές ιατρικές ομάδες που στάλθηκαν σε χώρες του ASEAN για πρόληψη και έλεγχο COVID-19.
Με βάση το νέο σημείο εκκίνησης, οι σχέσεις Κίνας-ASEAN θα ξεκινήσουν ένα νέο κεφάλαιο, δημιουργώντας ένα υψηλότερο επίπεδο στρατηγικής εταιρικής σχέσης, δήλωσε ο Zhai Kun, καθηγητής διεθνών σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Πεκίνγκ.