Πολλές εταιρείες στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) και την Κίνα ήταν ευτυχείς να δουν το διμερές εμπόριο ΕΕ-Κίνας το 2020 – ένα έτος που αμαυρώθηκε από προβλήματα και βιομηχανικές διαταραχές λόγω των περιοριστικών μέτρων που ελήφθησαν για τον περιορισμό της εξάπλωσης του COVID- 19.
Η Eurostat, η στατιστική υπηρεσία της ΕΕ, δήλωσε τη Δευτέρα ότι η Κίνα έγινε ο κύριος εμπορικός εταίρος της ΕΕ πέρυσι, ξεπερνώντας τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Οι εισαγωγές στην ΕΕ από την Κίνα το 2020 αυξήθηκαν κατά 5,6% από έτος σε έτος σε 383,5 δις ευρώ (462 δις δολάρια ΗΠΑ) και οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 2,2% σε 202,5 δις ευρώ. Εν τω μεταξύ, το εμπόριο της ΕΕ με τις ΗΠΑ σημείωσε σημαντική πτώση και προς τις δύο πλευρές, σύμφωνα με τη Eurostat.
Λαμβάνοντας υπόψη τη συνολική ύφεση του παγκόσμιου εμπορίου εν μέσω πανδημίας, η δυναμική ανάπτυξη του εμπορίου Κίνας-ΕΕ μπορεί πράγματι να θεωρηθεί μια σκληρή νίκη, η οποία οφείλεται εν μέρει στην ισχυρή συνεργασία των δύο πλευρών για τον περιορισμό της πανδημίας COVID-19.
Στις 10 Φεβρουαρίου, η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD) δήλωσε στην τριμηνιαία «Παγκόσμια Ενημέρωση Εμπορίου» ότι το παγκόσμιο εμπόριο το 2020 μειώθηκε κατά περίπου 9% από πριν από ένα χρόνο.
Οφέλη Εμπορίου
“Οι ευρωπαϊκές εταιρείες, ειδικά ξ=η αυτοκινητοβιομηχανία και η βιομηχανία πολυτελείας, επωφελούνται επί του παρόντος από την ανάκαμψη της κινεζικής αγοράς”, δήλωσε ο Jost Wuebbeke, διευθυντής της Sinolytics, σύμβουλος με έδρα το Βερολίνο που ειδικεύεται στην Κίνα και με ιδιαίτερη έμφαση στην τεχνολογική και ψηφιακή κινεζική μεταμόρφωση.
Σύμφωνα με τον Wuebbeke, υπήρξαν δύο τάσεις για τη συνεχή ανάπτυξη του όγκου των συναλλαγών. Από τη μία πλευρά, η ανάκαμψη της Κίνας το δεύτερο τρίμηνο του 2020 δημιούργησε μια σταθερή ζήτηση για ευρωπαϊκά προϊόντα, ειδικά σε αυτοκίνητα και είδη πολυτελείας. Από την άλλη πλευρά, το εκτεταμένο κλείδωμα στην Ευρώπη δημιούργησε μια τεράστια ζήτηση για είδη ηλεκτρονικής, ψυχαγωγίας και υγειονομικής περίθαλψης, πολλά από τα οποία κατασκευάζονται στην Κίνα, είπε.
Η Κίνα παραμένει ένας σημαντικός προορισμός για τους Γερμανούς εξαγωγείς μηχανημάτων, οχημάτων και ανταλλακτικών, ηλεκτρονικών συσκευών και χημικών. Ο Wuebbeke πιστεύει ότι το αναπτυξιακό δυναμικό της κινεζικής αγοράς είναι «ακόμη τεράστιο».
“Το εμπόριο είναι πηγή οικονομικής ανάπτυξης”, σχολίασε η Claudia Vernotti, συνιδρύτρια και διευθύντρια της ChinaEU, ένα φόρουμ για την προώθηση της επιχειρηματικής συνεργασίας σε διαδικασίες ψηφιοποίησης και τομείς υψηλής τεχνολογίας από ευρωπαϊκές και κινεζικές εταιρείες.
“Καθώς οι κύριες ευρωπαϊκές χώρες εισήλθαν σε μια σειρά διαδοχικών lockdown, οι Ευρωπαίοι θα μπορούσαν να βασίζονται στην Κίνα για την προμήθεια ηλεκτρονικών ειδών και προϊόντων υγείας,” σημείωσε.
“Για να αυξηθεί η ζήτηση σε όλο τον κόσμο, αυτό που απεγνωσμένα απαιτείται είναι η επιστροφή σε κανονικές οικονομικές δραστηριότητες, κάτι που μπορεί να εγγυηθεί μόνο με μια ευρεία και άμεση διανομή εμβολίων σε όλο τον κόσμο”, δήλωσε η Vernotti.
Η Hanna Lauren, διευθύντρια εμπορικής πολιτικής στη Συνομοσπονδία Φινλανδικών Βιομηχανιών (ΕΚ), δήλωσε ότι τα νέα σχετικά με τον αυξανόμενο όγκο εμπορίου μεταξύ ΕΕ και Κίνας αναμένονταν καθώς η κινεζική οικονομία είχε ανακάμψει γρήγορα από το COVID-19 και υπήρχε ζήτηση στη χώρα για ευρωπαϊκά προϊόντα, ενώ η Ευρώπη εισήγαγε εξαιρετικά μεγάλες ποσότητες κινεζικών προμηθειών στον τομέα της υγείας για την καταπολέμηση της πανδημίας.
Η Κίνα ήταν η μόνη μεγάλη οικονομία στον κόσμο που σημείωσε αύξηση 2,3% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ) το 2020, ενώ η παγκόσμια οικονομία υπέστη συρρίκνωση περίπου 3,5%, σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ).
Καλές προοπτικές με τη Συνολική Συμφωνία για τις Επενδύσεις
Ο Σέρβος οικονομολόγος Goran Nikolic έγραψε σε ένα άρθρο για τον ιστότοπο του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα της Σερβίας RTS ότι «η Κίνα έγινε η μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά για την ΕΕ το 2020 και μάλιστα προς στο τέλος του 2020, ενώ πρόσθετη υποστήριξη δημιουργήθηκε με το πέρας των διαπραγματεύσεων της CAI (Συνολική Συμφωνία για τις Επενδύσεις) με την ΕΕ, παρά τις προσπάθειες της Ουάσινγκτον να την αποτρέψει. Αυτή η συμφωνία αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω την ήδη ισχυρή συνεργασία μεταξύ των δύο οικονομικών γίγαντες”, έγραψε ο Nikolic.
Ο Bernard Dewit, πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Βελγίου-Κίνας, σχολίασε ότι αυτές οι ενθαρρυντικές εξελίξεις έδειξαν τη σημασία της διατήρησης μιας σταθερής δυναμικής.
“Πρέπει να συνεχίσουμε να έχουμε μια ισχυρή εμπορική σχέση με την Κίνα”, δήλωσε ο Dewit. “Η Κίνα είναι μια ακμάζουσα οικονομία στον κόσμο και είναι προς το συμφέρον της ΕΕ και των εταιρειών της ΕΕ να έχουν στενές εμπορικές σχέσεις με την Κίνα.”
Η ολοκλήρωση επτά ετών διαπραγματεύσεων για την Συνολική Συμφωνία για τις Επενδύσεις τον Δεκέμβριο έδωσε μια περαιτέρω – και σημαντική – οικονομική ώθηση.
Περιγράφοντας τη συμφωνία ως «ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός», ο Dewit είπε ότι ο συμβιβασμός που επιτεύχθηκε μεταξύ των δύο πλευρών είναι καλό σημάδι, αν και το σχέδιο εγγράφου δεν έχει ακόμη εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τους εθνικούς νομοθέτες των κρατών μελών της ΕΕ. Ο Dewit, επίσης δήλωσε, ότι είναι απαραίτητο για τις δύο μεγαλύτερες αγορές του κόσμου – την Κίνα με πληθυσμό 1,4 δισεκατομμυρίων και την 27μελή ΕΕ με 450 εκατομμύρια – να επιδιώξουν τη βελτίωση των οικονομικών τους δεσμών. “Νομίζω ότι είναι προς το συμφέρον και των δύο μερών να βελτιώσουν, να ανταλλάξουν περαιτέρω, να διαπραγματευτούν τελικά νέους κοινούς όρους προς όφελος και των δύο μερών, και τελικά και του κόσμου.”
Ο Markku Lehmus, επικεφαλής προβλέψεων στο Ινστιτούτο Ερευνών της Φινλανδικής Οικονομίας (ETLA), δήλωσε ότι η μελλοντική εμπορική σχέση μεταξύ ΕΕ και Κίνας εξαρτάται εν μέρει από το “πώς θα μπορέσει η ΕΕ να κάνει την πράξη εξισορρόπησης ενόψει των ΗΠΑ σε σχέση με την Κίνα. ”
Ο Lehmus πρόσθεσε ότι με την Συνολική Συμφωνία για τις Επενδύσεις (CAI), οι επιχειρήσεις της ΕΕ θα είναι καλύτερα εξοπλισμένες για το μέλλον.