Όταν ο Gianluca Luisi δοκίμασε για πρώτη φορά πικάντικο κινέζικο φαγητό κατσαρόλας (hotpot), το γεύθηκε με τρόπο που φαινόταν ότι οι φίλοι του του έκαναν φάρσα. Αλλά τώρα, ο Ιταλός δεν είναι μόνο άνετος με την προκλητική κινέζικη γεύση, αλλά έχει επίσης βυθιστεί βαθιά στον κόσμό των μπαχαρικών.
Το γραφείο του Luisi στο δήμο Chongqing της νοτιοδυτικής Κίνας είναι γεμάτο με όλα τα είδη μπαχαρικών. Οι πικάντικες σάλτσες ταξινομούνται σε βαθμούς που κυμαίνονται από μηδέν έως 75. Υπάρχουν ακόμη και βραχιολάκια αλλά και μανικετόκουμπα που είναι εμπνευσμένα από κόκκινο τσίλι.
«Αυτό είναι το προϊόν που κυκλοφόρησε πρόσφατα και και είναι σκόνη πιπεριού ονομάζεται «μαλακό αυτί». Το «μαλακό αυτί» στη διάλεκτο του Chongqing σημαίνει έναν υπάκουο σύζυγο. Είμαι εντελώς «μαλακό αυτί», είπε ο Luisi με άπταιστα κινέζικα, που είναι γνωστός με το κινεζικό του όνομα Zhang Luka.
Ο Luisi, 33 ετών, άρχισε να μαθαίνει κινέζικα όταν σπούδαζε για το πτυχίο του στο Λονδίνο. Έτσι αφού γνώρισε καλά την κινεζική κουλτούρα και την ιστορία της χώρας, αποφάσισε να υποβάλει αίτηση για πρόγραμμα ανταλλαγών στο Πανεπιστήμιο του Πεκίνου.
Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του, προσχώρησε στο νεοϊδρυθέν ιταλικό προξενείο στο Chongqing το 2014. Κατά τη διάρκεια τριών ετών εκεί, εργάστηκε για να διευκολύνει τις επιχειρήσεις στην Κίνα να έρθουν σε επαφή με ιταλικές εταιρείες, μετατρέποντας διάφορες ευκαιρίες σε πραγματικά οφέλη και για τις δύο πλευρές.
Αφού εγκαταστάθηκε στη νοτιοδυτική κινεζική πόλη, ο Luisi ερωτεύτηκε το τυπικό πικάντικο φαγητό, αν και στην αρχή τον εξέπληξε πώς ένα δοχείο θα μπορούσε να γεμίσει με τόσα τσίλι. “Έμαθα ότι ήταν ο τοπικός τρόπος για φαγητό και εγώ ο ίδιος τώρα δεν μπορώ να καταργήσω το ζεστό φααγητό της κατσαρόλας”, είπε.
Ο Luisi βλέπει τις δυνατότητες της στην τεράστια κουλτούρα της κινεζικής μαγειρικής και πιστεύει ότι είναι σε θέση να αυξήσει τις γνώσεις και την εκτίμηση των ξένων για την κινεζική κουζίνα.
Στα τέλη του 2017, εγκατέλειψε τη δουλειά του στο προξενείο και ίδρυσε μια κοινοπραξία με την DeZhuang, μια κινεζική εταιρεία που ειδικεύεται στο hotpot, για την παραγωγή κινεζικών τροφίμων για υπερπόντιες αγορές.
«Όταν ήμουν νέος, το όνειρό μου ήταν να γίνω αστροναύτης. Τότε έκανα τα πρώτα βήματα μου στη διπλωματία. Τώρα διαδίδω κινεζική κουζίνα στον κόσμο. Διαφορετικές σταδιοδρομίες, αλλά το ίδιο στην ουσία. Θέλω πάντα να βλέπω τον έξω κόσμο και να προωθώ διεθνή επικοινωνία. Τα τσίλι χρησιμοποιούνται ευρέως σε πολλές χώρες και περιοχές όπως η Κίνα, η Ιταλία, το Μεξικό και η Δημοκρατία της Κορέας, και αποτελούν ένα τέλειο προϊόν για διαπολιτισμικές επιχειρήσεις και εμπόριο», είπε.
Ο Luisi δημιούργησε ένα εμπορικό σήμα που ονομάζεται ChinEAT. “Είναι ο συνδυασμός του “Κίνα” και “φαγητό”. Στόχος μας είναι να χρησιμοποιήσουμε το τσίλι ως μέσο και να παράγουμε και να πουλήσουμε δημιουργικά κινέζικα τρόφιμα όπως πικάντικη σάλτσα και πικάντικα ζυμαρικά», είπε.
Η ομάδα ChinEAT δημιούργησε περισσότερα από 100 προϊόντα τσίλι που πωλήθηκαν σε περισσότερες από 40 χώρες και περιοχές. Έχουν κατηγοριοποιήσει το πικάντικο σε βαθμίδες από μηδέν έως 75 για διαφορετικές χώρες. Η πικάντικη βάση hotpot 75 βαθμίδων αποστέλλεται συχνά στη Δημοκρατία της Κορέας”, είπε.
Εκτός από τη μεταφορά κινεζικών τροφίμων στον κόσμο, ο Luisi φέρνει επίσης ξένα τρόφιμα στην Κίνα. Εισάγει έναν νέο τύπο κόκκινου κρασιού για να συνδυαστεί με την πικάντικη κουζίνα, ονομάζοντας το “MALA”, το οποίο στα κινέζικα σημαίνει ένα μούδιασμα και μια πικάντικη αίσθηση. Καθώς πλησιάζει το κινεζικό σεληνιακό νέο έτος, ετοιμάζεται να φέρει το κρασί για να το μοιραστεί με την οικογένεια της συζύγου του στο Yibin, Sichuan, για το δείπνο της παραμονής της Πρωτοχρονιάς.
Όσο για το μέλλον, είναι αρκετά σίγουρος. “Τα τελευταία 10 χρόνια, η Κίνα έχει σημειώσει ραγδαία ανάπτυξη. Όταν ταξίδεψα από το Xi’an στο Chengdu με τρένο πριν από 10 χρόνια, μου πήρε περισσότερες από 20 ώρες. Τώρα είναι μόνο τέσσερις”, είπε.
“Με την ταχεία ανάπτυξη, η Κίνα δίνει επίσης στους αλλοδαπούς πολλές ευκαιρίες να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους”, είπε.
Το 2018, ο Luisi ίδρυσε την Παγκόσμια Συμμαχία Τσίλι, μια μη κερδοσκοπική οργάνωση που προωθεί τις ανταλλαγές στην παγκόσμια βιομηχανία τσίλι. Σκοπεύει να φιλοξενήσει το Παγκόσμιο Φεστιβάλ Τσίλι, να ιδρύσει ένα διεθνές μουσείο τσίλι και να επεκτείνει τα διαδικτυακά και τα offline κανάλια πωλήσεων, βοηθώντας περισσότερους ανθρώπους να εκτιμήσουν αυτή τη γεύση.